چرا اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مثل گذشته اجماع کنند؟-راهبرد معاصر
«غلامرضا ظریفیان» تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با راهبرد معاصر تشریح کرد؛

چرا اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مثل گذشته اجماع کنند؟

غلامرضا ظریفیان، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص اجماع میان اصلاح طلبان گفت: اصلاح‌طلبان با توجه به آسیب‌هایی که به سرمایه اجتماعی شان وارد شد، به نظر نمی‌رسد بتوانند با یک اجماع بهتر از قبل نیروهای اصلی خود را در کنار هم قرار دهند و جبهه اصلاحات را ساماندهی کنند.
غلام‌رضا ظریفیان؛ تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۲۰

اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

 

غلامرضا ظریفیان تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با راهبرد معاصر، درباره آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان درانتخابات پیش‌رو گفت: اصلاح‌طلبان با توجه به آسیب‌هایی که به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد شد، به نظر نمی‌رسد بتوانند با یک اجماع بهتر از قبل نیروهای اصلی خود را در کنار هم قرار دهند و جبهه اصلاحات را ساماندهی کنند. جبهه اصلاحات متشکل از 32 حزب بعلاوه 15 نیروی حقیقی است این نیروها تلاش می‌کنند تا در شرایط پیچیده و سرد کنونی از حداکثر فرصت برای گرم کردن فضای انتخابات استفاده ‌کنند، تا این انتخابات را به سمت مطلوب خود پیش ببرند و حضور آنها بتواند تعیین کننده باشد، در عین حال تلاش ‌می‌کنند در حد مقدوری که فراهم است از کاندیداها و افرادی حمایت کنند که بتوانند تا حدی در چارچوب اصول اصلاح‌طلبی قرار گیرند.

 

او در ادامه تصریح کرد: طبیعتاً با تاثیری که اصلاح‌طلبان از بحث تایید صلاحیت‌ها دارند و بسیاری از نیروهای اصلی آنها چنانچه اعلام حضور کنند، امکان حضور در عرصه رقابت انتخاباتی را نخواهند داشت. طبیعی است که فعالان سیاسی این جریان بخواهند به سراغ نیروهای دیگر سوق پیدا کنند. به نظر من علی‌رغم فضای سرد انتخابات سازوکار خوبی در این جریان سیاسی صورت گرفته و گام‌های خوبی برداشته شده، اصلاح‌طلبان توانسته‌اند در این شرایط نهاد اجماع ساز را ایجاد کنند.

 

وی درباره شانس پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات گفت: به نظر می رسد اگر نخواهند گشایشی در سیاست‌های تائید صلاحیت‌ها صورت دهند، طبیعی است که دست اصلاح‌طلبان در ارائه کاندیدای برتر بسته باشد و به تبع میزان امکان موفقیت آنها در انتخابات کاهش می‌یابد.

 

ظریفیان ادامه داد: اصلاح طلبان باید از این فرصت استفاده کنند البته این که یک جریانی بیاید که حتما در انتخابات پیروز شود این نگاه غلطی است. انتخابات عرصه پیروزی و شکست است. اکنون پیروزی یا شکست در انتخابات مسئله مهمی نیست، موضوع مهم این است که انتخابات یک فرصت مناسب را ایجاد کند تا تمام ظرفیت‌ها در این عرصه اعلام حضور کنند و مردم بتوانند با یک مقایسه درست فرد مطلوب خود را انتخاب کنند. هرچند این فرصت به معنای واقعی در اختیار اصلاح‌طلبان نیست. لذا هرچه از ظرفیت‌های جریان اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات کاسته شود به همان میزان نیز به میزان نیز امکان موفقیت اصلاح طلبان نیز کاهش خواهد یافت.

 

او در پاسخ به این پرسش که؛ با اعلائم کاندیداتوری تاجزاده و عدم ورود سید حسن‌خمینی معادلات اصلاح‌طلبان در انتخابات چه تغییری‎خواهد یافت، گفت: به نظر من، اصلاح‌طلبان برای این انتخابات شاید دو هدف را خوب است دنبال کنند. یکی دفاع از مردم سالاری نظام است، تا جایی که می‌شود باید تلاش کرد که جریان‌های اقتدارگرا و جریان‌هایی که اعتقادی به جمهوریت ندارند را متوجه این موضوع کرد که این فرصت طلایی به راحتی بدست نیامده و تلاش 120 ساله بوده، از مشروطه تاکنون، از دست برود، خسارت سنگینی به این سرمایه عظیم وارد خواهد شد. گام دوم، بازسازی گفتمان اصلاحات است. گفتمان اصلاحات مثل هر گفتمان دیگری نیازمند بازسازی و به روز شدن و ارتباط جدی‌تر با هواداران و ایجاد فرصت‌های دیگر است. من فکر می‌کنم حضور امثال آقای تاجزاده و برخی از کاندیداها می‌تواند این فرصت را برای اصلاح‌طلبان ایجاد کند که به بازسازی گفتمان و طرح گفتمان خود بپردازد. این مسئله مهمی است چون انتخابات دیر یا زود تمام می‌شود ولی جریان اصلاحات همچنان تداوم خواهد داشت و لذا نیازمند این است از این فرصت‌ها به بازسازی گفتمان خود بپردازد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده